2006-02-19: Nu har vi kommit hem efter våra 2 kanon bra veckor i Whistler. Nu är man lagom jetlaggad ;-). Vi hade det riktigt bra där borta, det enda vi egentligen saknade va att det skulle trillat ned några decimeter puder snö men man kan ju inte få allt. Annars han vi ju me å kolla 2 NHL matcher me Canucks å vi åkte även damernas och herrarnas Störtlopp / Super G backar i Whistler som dom skall köra i OS 2010 som kommer gå i Vancouver.

Det va allt för denna gång, hoppa ni tyckt det va kul å följa oss på våran resa i canada.

2006-02-17: Äntligen alla Dalton´s i backen idag. Tyvärr så e det sista dagen innan vi ska åka hem. Vi började me att köra Dave Murray´s Downhill (herrarnas störlopps backe för OS 2010. En lätt å najs pistad svart backe, bra som startåk, efter det så tog vi en skogs backe. På eftermiddagen så gled vi om kring i riktiga softar backar.

Dagens Stjärna går till:

Dagens Ratata går till: Biffen å Öbbe när dom halka på samma isfläck på väg ned i slutet av dagen.

2006-02-16: Fortfarande bara havla daltons i backen men vi hoppas resten kan klämma lagg imorgon då det e sista skiddagen inna vi tyvärr måste åka hem. Vi hade en najs dag i backen dock va det lite kallt då det va -19 på toppen å typ -15 i backarna. Vi klämmde dom roliga backarna som vi missat tidigare, snacka om att va kungar i skogen :-D. Tyvärr så är det sista dagen för skidåkning imorgon då vi kommer att dra hem på lördag morgon typ kl 0430 ska vi dra från whistler mot vancouvers flygplats. Tyvärr så hann vi inte me å fotta några bilder idag då vi hade fullt upp me alla träd ;-).

Dagens Stjärna går till: Ingen, vi snackar ju aldrig skit ;-)

Dagens Ratata går till: Ingen, vi åker för bra i backen så ingen klotar ;-)

2006-02-15: Tyvärr halva bröderna daltons i backen igen, vi hoppas dock på att resten ska kunna klämma lagg imorgon igen. Det va kallaste dagen hittils me -14, dock va det sol även idag. Vi började me att ta gondolen upp på whistler å sen ner till Dave Murray´s Downhill (där herrarna skall köra störtlopp och super g i os 2010 som kommer gå här i whistler) Va en riktig fin å lätt åkt svart pist, efter det så åkte vi ett antal skogs rundor, vilka va helt kanon :-). Till slut landade vi på Garibaldis där vi träffa Fredde återigen. Nu har vi precis kommit upp från Jaccuzin å ska om ett tag dra ned till brygghuset å tugga.

Dagens Stjärna går till:

Dagens Ratata går till: Öbbe för han klotning mitt i den "snällaste" pisten i hela området, dock va det efter vi åkt sppo´s backen, men en klotning är en klotning ;-).

2006-02-14: Idag så va det bara halva bröderna daltons som va ute i backen igen då resten inte kände sig bra. Vi drog upp på blackcomb berget å klämde några fina svarta skogs backar, dock va dom lite isiga då det e typ -11 ute å solen inte hunnit vörma upp dom än. våra lagg e inte odm bästa på isigt underlag men va gör det, det e ju bara å åk iaf. Efter lunchpausen så drog vi oss upp å klämde blackomb glaciären, typ 10,5 km skidåkning innan man når till närmsta liften men dock ytterliggare några km innan man når byn. Glaciären va finns i solen, dock lite trist me 4 km transport på slutet. Efter glaciären så va det dags för afterski på garibaldis där vi träffa Fredde å några andra langely gäster.

Dagens Stjärna går till: Servitören på Garibaldi... då vi skulle beställa notan så fick vi en jug till istället, men hallå tänkte vi det e ju daltons så bara å hälla i sig den osså :-D.

Dagens Ratata går till: ...

2006-02-13: Idag så va det bara halva bröderna daltons som va ute i backen då resten inte kände sig bra. Så det va bara Jack å Joe som drog iväg. Vi drog upp till 7th Heaven område på inrådan från en Mountain Host som sa det va sol där men tji fick vi det va bara fet dimma så man såg knapp 10 meter framför sig, lite trist å åka skidor då men men ner kommer man alltid. Efter det åket så drog vi oss till Crystal Hut liften å där va det sol å ingen jädra dimma. Vi höll till där resten av dagen då backarna va kanon najs. Vi åkte både en "Black Diamnond" skogsbacke och vi körde även en "Double Black Diamond" skogsbacke osså, dom va ju ganska branta men ändå inte så jävla farliga som vi räknat med. Efter åkningen bar det ned i jacuzzin på hotellet, så jävla skönt å låta musklerna slappna av efter åkningen.

Dagens Stjärna går till: Ingen utsedd än...

Dagens Ratata går till: Går till Öbbe för hans klotning när han bara skulle stanna på transporten efter "Black Diamnond" backen vi åkte. Han bara stanna å rasade ihop i en hög :-D.

2006-02-12: Idag så bar det iväg me greyhound buss direkt på morgonen till vancouver. Vi gled om kring på byn, va å tuggar på shenanigans. Sedan drog vi omring på byn några timmar innan vi leta på en pub (The Doghouse) i närheten av GM Place, där vi kolla in Canucks mot Wilds. Canucks gjorde en mycket bättre match än i fredags. Den avgjordes dock först på övertid av Daniel Sedin på pass från brorsan Henrik, snacka om att få valuta för pengarna. Efter matchen så blev det taxi direkt hem till hotellet, då sista bussen från vancouver till whistler gick kl 1900 precis då matchen starta.

Dagens Ratata går till: Ingen utsedd än...

2006-02-11: Det va så skönt me en vilodags så vi bestämde för att ta en till. Vi gled iväg typ runt 9-tiden till Longhorn å käka frulle å kolla os typ ett par timmar. Efter det drog vi till "Torget" i whistler där dom har satt upp storbilds TV, där dom visar OS på. Vi satt på ett ställe i solen å kolla in när Canada slog Italien i Damhockey. Lite kalla belv vi så vi drog in till hotellet å ner i jacuzzin å bastun där vi bedrev typ 2,5 timme, vi han t.o.m sola utomshus brevid pooolen :-D, trodde inte man skulle sola så tidigt som i februari ;-). Nu är det dags för att kolla in NHL hockey på TV:n, Tornonto mot Rangers, står just nu 4-1 till Rangers efter andra perioden. På kvällen drog vi till Buffalo Bills, det va ett fett party ställe :-).

Dagens Stjärna går till: Ingen utsedd än...

Dagens Ratata går till: Longhorn, då personalen börja käka frulle innan gästerna fick sin...

2006-02-10: Idag va det direkt upp på berget å tugga frukost på roundevouz uppe på whislter mountain, efter frullen drog vi oss till harmony området där fi klämde några kanon najs repor. Efter ett depå stopp på roundevouz igen så tog vi liften upp på Whistler Peak, 2182 meter över havet :-). Vi fick några riktiga kanon repor me fet sol å typ -5. Vid lunch tid va det dags att dra ner å byta om å sen vänta in bussen som tog oss till vancouver där vi kolla NHL hockey Live. Canucks mot Ankorna va det vi kollade in, tyvärr så torska canucks me 3-1. Mycket trevligt å bra fixat av vår guide Fredde. Vi ska även dra ned å göra vancouver å kolla sista Canucks matchen innan os på söndag.

Dagens Ratata går till: Öbbe blev överlistad av pappers hållaren på GM Place.

2006-02-09: Jag har aldrig sett så mycket ägg till frukost! Sen blev jag trött. Just det, sen blev det massor av underbar skidåkning i strålande sol. Avslutade dagen med lite jacuzzi och några kalla. :) Uppdatering: Öl, NHL och blandade snacks... ibland har man det tungt.

Dagens Ratata: Whiskyjonglering på hotellrummet av William!

Dagens Stjärna: Will, för allt han sa som ingen kommer ihåg :p

2006-02-08: Idag tog vi oss en vilodag för att vila upp benen så vi kan klämma ännu mer backar imorgon. Vi ägnade dagen å att glida runt på byn å shoppa lite. Sedan vi 16-tiden va det ju dags för hockey på tv. Rangers mot Senators den slutade 5-1 till rangers, Henke stod i mål å va så jävla bra.

Dagens Stjärna går till: Fredde (vår guide) för han trodde vi skulle åka hem denna vecka ;-)

Dagens Ratata går till: Fredde (vår guide) för han trodde vi skulle åka hem denna vecka ;-)

2006-02-07: Äntligen min tur att få skriva några rader i dagboken efter tre dagar i Whistler. Vi sitter just nu och har afterski på hotellrummet med hämtpizza, bira och Toronto mot Atlanta på teven, 2-0 efter två perioder, Go Leafs Go! Klockan är kvart över sex på kvällen och alla Daltons är lite slitna i benen efter tre härliga dagar på Whistlers båda berg. Efter den tuffa hit resan med förseningar och missade plan så har dygnen här på plats varit perfekta på alla sätt. Vi har haft runt 0 grader i byn och en 5-7 minus uppe på bergen och nästan ingen vind. Växlande molnighet har det varit så lite färg har vi hunnit få på näsan. Ca 2,75 m snö som är lite annorlunda än hemma i Europa. Svårt att förklara men den känns lättare och mjukare. Precis som förra gången så är Canadensarna super trevliga och hjälpsamma. Så som ni förstår så är vi fyra grabbar som mår våldigt bra och tycker att livet är rättvist!!! // Love William

Dagens Stjärna går till: Ingen utsedd än...

Dagens Ratata går till: Ingen utsedd än...

2006-02-06: Vi började dagen me att få hjälp av personalen på hotellet att fixa NHL biljetter till Canucks match på Söndag mot Minnesota. Sedan bar det iväg ut i backen, vi tog gondolen upp på blackcomb precis som i går, vi fick kanon skidåkning å sol på förmiddagen :-). Vi åkte fram till typ kl 2 innan vi drog ned till Garibaldis för after skiiii. Nu är vi på hotellet å kollar NHL hockey på TV innan vi tänkte dra ut på byn å parta. Tyvärr så sände ingen kanal på hotellet matchen men vi han se slutet iaf av den när vi drgo till Crystal Lodge Karaoke fest som dom kör på måndagar. Vi mötte vår guide där å hade det kanon trevligt. Han snacka om att på onsdag blir det dags för typ 40 min klättring å sen åka i orörd snö typ, det e ju inte helt fel så daltons e ju där :-D.

Dagens Stjärna går till: Wille.... behövs ingen mer förklaring...

Dagens Ratata går till: Av för hans is uthällning på golvet på hotellrummet.

2006-02-05: Vi började dagen med att dra till Summit Skid uthyrning för att fixa lite skysta lagg att åka på. Vi fick hjälp av vår guide Fredrik och Linn även hon svenska att fixa allt. Efter det så drog vi på rek av Linn upp till 7 heaven bowl på blackcomb mountain där vi klippte lite najs repor i den super härliga snön. Sedan drog vi vidare till Rendevouz där vi softade ned me en bira innan vi pkte vidare. Vi körde en lung första dag så vi drog tidigt ned till Long Horn å after ski. Det är ju även Super Bowl på TV så det passade bra att börja lugnt. Vi har ju en hel del skiddagar till på oss att utforska Whistler. Fredde ringde å lämnade meddelande till oss på hotellet att han fixat biljetter tills på fredag till matchen mellan Canucks å Anaheim :-). Vi kollade även in Super Bowl på TV direkt efter dagens skidåkning. Steelers vann me 21-10.

Dagen Stjärna går till Avarell: Mesig ström styrka i USA. Då sa Wille, ja även här i Canada.

Dagens Ratata går till Avarell: Ave berätta om sin vurpa... Det lossna lite prylar, tyvärr så missa vi andra den men vi hörde bara ett fett garv å jiiihhhaaa.

2006-02-04: Efter typ 30 timmar på resande fot så e vi äntligen framme i Whsitler. Resan började i tyrsö typ 0530... typ 17 passkontroller å 6 säkerhetskontroller senare så va vi äntligen framme i vancounver. Vi blev dock ca 3 timmar sena då vi missade anslutningsflyget i toronto för vårat flyg dit blev 1 timme sent å vi måste hämta baggaget å checka in det igen fast vi egentligen inte skulle behöva det... I Vancouver mötta Fredrik från Langley som visade oss till bussen som körde oss dom 2,5 timmarna upp till Whislter, vi va framme typ vid kl 02 lokaltid. Ganska trötta å slinta grabbar så det blev till att konppa in direkt.

Dagens Stjärna går till: Air Canada

Dagens Ratata går till: Air Canada

2006-02-03: 1 dag kvar innan vi drar :-D

2006-01-31: 4 dagar kvar tills vi drar :-D ska bli så jävla kul å dra till whistler.

2006-01-19: Biljetterna har anlänt. Vi flyger från Arlanda via London och Toronto å sen landar vi i vancouver. Bara drygt 2 veckor kvar nu.

2006-01-04: 1 månad kvar nu, det närmar sig.

2005-12-29: Idag så va vi å betalde resan, detta firade me några bira :-D. Nu är det bara typ 1 månads väntan kvar inna flyget lyfter mot Whistler.

2005-11-26: Har fixat till en dagbok som e lätt å uppdatera.

2005-09-02: Har fixat till en gästbok.

2005-09-01: Har fixat till ljud och text på intro sidan (Canadas national sång).

2005-08-23: Nu är resan bokad :-D det är nära nu... vi kommer bo på Listel Whistler Hotel.

2005-08-08: Idag så tog vi lång lunch å va ner å hämtade langelys vinter katalog :-).

2005-08-05: Har kollat massa flyg resor. Lite nya länkar upplagda också. Fixat ett litet intro också.

2005-08-02: Vi håller just nu på att kolla upp boende och flyg.

2005-08-01: Vi har kommit fram till att bästa tiden att åka är 4-18 februari då Canucks har hemma turne just vecka 6, då kan vi välja mellan 4 matcher att kolla på.